صفات مميزه مدير هتل

مركز خط توليد دستگاه تصفيه روغن سوخته موتور

۱۳ بازديد

صفات مميزه مدير هتل

كار هتلداري با توجه به وسعت يافتن دامنه مسافرت و جهانگردي وگسترش روزافزون آن، امر بسيار مشكلي است.بر خلاف آنچه كه افراد كم تجربه و بي اطلاع تصور مي كنند، هر كسي بدون قيد وشرط، صرفاً با داشتن مقداري سرمايه، شايستگي انجام كارهتلداري را ندارد. بلكه علاوه بر سرمايه مالي بسياري شرايط ديگر لازم است تا يك نفر بتواند هتلي تاَسيس كند و از آن حداكثر سود را براي جامعه و كشور و شخص خودش ببرد .

كار هتلداري، در معرض برخورد با افكار و عقايد مختلف است . بدين معني كه به تعداد مسافران هتل، از مليتّها و طبقه ها و نژادهاي مختلف در اين مورد اظهار عقيده مي شود . بنابراين يك هتلدار بايد ازهر حيث فردي باشد كه بتواند تمام اين عقايد را با همه اختلاف و تنوعي كه دارند به مصلحت كار خويش جمع بندي نمايد و با مهارت و تجربه و نظم و اخلاق ، از كار خود بهره مثبت بردارد .

اينك بعضي از صفات  مميزه مديرهتل كه موجب امتياز بخشيدن و برتري نهادن مديريت بر ديگران اشاره مي كنيم :

·          صبر و حوصله بسيار و بي حد؛

·          هوش وافر؛

·          سرعت انتقال؛

·          خلق و خوي نرم؛

·          سلامت كامل جسمي و روحي؛

·          تسلط بر اعصاب وبر احساسات وعواطف مثبت و منفي خويش تسلط داشته باشد و از بروز نابهنگام آنها جلوگيري كند؛

·          در روابط خود بامردم و حفظ رضايت آنها از خود تمايل و اشتياق نشان دهد؛

·          قابليت انعطاف تا حد لازم؛

·          استعداد و ظرفيت براي مقابله با مشكلات و حوادث متعدد و مختلف؛

·          قدرت اتخاذ تصميم سريع ؛صحيح و قاطع درشرايط حساس وپراهميت به طور صحيح و قاطعانه تصميم گيري نمايد. در رويارويي با حوادث و دشواريهاي ناگهاني تحمل و ظرفيت داشته باشد؛

·          نظم وترتيب ودقت و توجه كامل به مسايل كوچك و بزرگ؛

·          برخوردداري از قدرت بيان و توانايي اداي توضيح به صورت شفاهي و همچنين قدرت داشتن بر استفاده قلم و بيان كتبي در روابط متقابل. وداراي افكار منطقي برخورداري ازاحساس عدالت جويي و عدالت پروري؛

·          مردم شناسي و قيافه شناسي؛

·          تجربه و مهارت و اطلاع كامل از فن هتلداري درباره تمامي بخشهاي هتل به ميزان كافي از تجربه فكري و عملي برخوردار باشد؛

·          آشنا به سخت افزار و نرم افزار و تكنولوژي ؛

·          از مشكلات و پيچيدگيهاي موجود در كار خويش آگاهي داشته باشد؛

·          داشتن ادب و متانت ؛آداب معاشرت واصول اجتماعي  را در رفتارهايش حفظ كند و از مهارت كافي در تمامي كارهاي مربوط بهره مند باشد و سليقه پسنديده همراه با ظرافت و دقت لازم را بياد داشته باشد؛

·          قدرت ابتكار در كليه امورمربوط به مسافران و كاركنان و هتلداري؛

·          با انتخاب شيوه هاي مردمي و انساني با گذشت و بزرگواري بتواند رضايت خاطر مسافران و كاركنان را فراهم آورد؛

·          مقيد بودن به نظافت شخصي؛

·          نفوذ كلام؛

·          برخورد خوب با مسافران و كاركنان؛

·          آشنا به زبان خارجي؛

·          سخاوتمند بودن؛

·          درستكار و امين بودن؛

·          عفيف و پاك نظر و مورد اعتماد بودن؛

·          حائز شخصيت و شايسته مديريت؛

·          توانايي آموزش دادن به كاركنان بخشها؛

·          توانايي بر ارزشيابيها و بازنگريها در امور شغلي و وظايف محوله كاركنان؛

·          مديريت بايد بتواند بموقع و بطور صحيح براي اقدامات آينده برنامه ريزي كند.

در صورتي كه مجموع اين صفات در وجود يك فرد جمع باشد بديهي است كه دركارهتلداري موفق مي شود، زيرا در هروضعي قرارگيرد مي تواند مشكلات و موانع را از پيش پاي خود بردارد و در عين حال نهايت استفاده ممكن را از هر موقعيت براي پيشرفت كار هتل بنمايد.

در غير اين صورت يعني اگر شخصي از حيثيت خصوصيات ذكر شده ضعيف وكم مايه باشد ؛ نخواهد توانست در امر هتلداري فرد موفقي باشد.

مديريت هتل بايددركليه امور پيشروباشد پيشرو بودن يعني مسيري كه بايد درپيمودن آن به طور مستمركوشش و تلاش كرد. مديريت هتل بايد با تكنولوژي ،سيستم هاي جديد آشنا باشد هتلداري امروزفقط به سرو غذا از چپ يا راست گذاشتن غذا نيست چون اكثر مسافران نمي دانند كه از چپ غذاگذاشتن صحيح است يا از راست سرو كردن ولي بقيه را درك مي كنند، مثل تميز بودن، مبلمان راحت ،با ادب رفتار نمودن ، مديريت بايد هر راه حلي را درك كند. مديريت هتل بايد هدف داشته باشد، منظور اين نيست كه ارنقطه اي به نقطه ديگر برود بلكه درست پيمودن اين مسير كه به هدف نزديكتر شود مهم است.

براي مثال، اين نكته را يادآور مي شويم كه موفقيّت هرسازماني بسته به نوع كار وهماهنگي و كارداني همه كاركنان آن سازمان است. هتلدارخوب با خصوصياتي كه گفته شد مي تواندازوجود همه كاركنان، حداعلاي استفاده راببرد.مثلاً مي داندكه براي هرقسمت با توجه به حجم كار، چه نوع كارمندي و با چه مشخصاتي استخدام كند.اگر كارمندي براي يك قسمت از هتل استخدام شود كه ناوارد و بي تجربه باشد، نه تنها باعث بي نظمي وگسستن اموراز هم مي شود، بلكه موجبات ضرر زيان و ناراحتي ساير كارمندان را نيز فراهم مي سازد، در نتيجه كارها به درستي پيش نمي رود.

مثال ديگر اين كه هتلدار خوب و با تجربه مي داند كه هتلداري صرفاً شامل يك اتاق دادن به مشتري و گرفتن كرايه نيست ، بلكه هتلداري به معناي وسيع كلمه شامل خدمات مختلف ودائم و مستمر به مسافران، وتاَمين وسايل رفاه و آسايش كامل آنان مي باشد تا آنها را كاملاً راضي نگهدارد و در مواقع مراجعت و ترك هتل ، چهرة آنان نمايانگر رضايت و خشنودي خاطر آنان باشد.

با توجه به آنچه كه قبلاً گفته شده، عقيده ها وخواسته ها و سليقه هايي كه هتلدار با آنها سروكار دارد بسيار مختلف وگاهي متضاد نيز هست از اينجا معلوم مي شود كه هتلداري كار مشكل و پرمسؤوليتي است و تنها به صرف داشتن سرمايه نمي توان در اين كار موفق بود.

هتلداري در كشور ما صنعت يا بهتربگوييم هنرجديد ودرحال توسعه است و با توجه به استقبالي كه از آن بعمل مي آيد ، عده زيادي ازصاحبان سرمايه را به طرف خود جلب كرده و خواهد كرد. بديهي است اغلب اين افراد دراين صنعت، تازه كار به شمار مي روند وقبل ازهر چيز به راهنمايي نياز دارند تا تجربه و آگاهي لازم را به دست آورند و مجبور نباشند تجربه در امر هتلداري را به بهاي يكي دو بار شكست و ناكامي كسب نمايند.

از ديگر ضرورتهايي كه مدير بايد بدان توجه نمايد آن است كه بتواندتشخيص دهد برنامه ريزيهايش تا چه پايه با توفيق همراه بوده و درصورتي كه لازم بداند، در شيوه كارها تجديد نظر لازم را به عمل آورد.توجه كافي به بازسازي،نوسازي وسالم نگه داشتن وسايل وامكانات مبذول گردد وچنانچه اهميت درخور به اين موضوع داده نشود بايد يقين داشت كه حفظ و دوام هتل با تهديد پرمخاطره اي روبرو خواهدگرديد، چراكه مراجعين و مسافرين هنگامي به هتل خواهندآمدكه امكانات موجودبتواند رضايت آنها را فراهم آورد كه در غير اين صورت همان مشكلات مالي و مردمي و اقتصادي آشكار خواهدگرديد.

مديران به طور دائم با مشكلات اقتصادي در ارتباط با نوسان قيمتها روبرو هستند.ازاين رو بايد بخوبي بتوانند خود را با اين تغيير قيمتها تطبيق دهند و سياست مبتني بر كسب در آمد موزون و تعيين شده خود را دنبال نمايند.از برجستگيها وامتيازات مديران هتلها آن است كه رشد قيمتها وفعاليتهاي اقتصادي خودرابطورسالانه برنامه ريزي ميكنند واين توانايي فكري وبينش صحيح ازبزرگترين امتيازات مديران به شمارمي آيد.چنانچه يك مدير هتل توانايي پيش بيني مسائل و دشورايهاي مالي و مشكلات اقتصادي را نداشته باشد، بدان مفهوم خواهد بودكه هتل را درخطر تعطيل شدن قرار داده يا از ميزان فعاليت آن خواهد كاست و از آنجا كه پرداخت حقوق كارمندان و كاركنان هتل را نمي توان معوّق گذاشت، نتيجه تعطيل كردن بخشي از هتل براي هر مدت كه باشد در حكم از دست دادن سرمايه و يا سقوط در ورطه ورشكستگي خواهد بود، تصميم گيريهاي مديريت بايد حساب شده باشد. به عنوان مثال اگر مديري بخواهد حقوق كاركنان هتل را افزايش دهد ابتدا لازم خواهد بود كه با پيش بيني هاي لازم و دقيق زمينه اي را براي كسب درآمد بيبشتروتأمين اعتبار آن فراهم سازد و اين برعهده مديريت است كه تشخيص دهد كدام روش را برگزيند. افزايش نرخها، زياد كردن حجم و ساعت كار براي در آمد بيشتر، پس اندازكردن مخارج يا كاستن از هزينه هاي زايد و يا روشهاي ديگري كه مديران مبتكر خواهند توانست با به كار گيري خلاقيتهاي خود ابتكارنمايند.ناگفته نماند كه ازعوامل مهّم ديگري كه برفعاليتهاي مالي وبرنامه هاي اقتصادي مديران هتلها تأثيرمي گذاردوجودرقابت ميان همكاران و هتلداران ديگرا ست كه به خوبي مي تواند موجب ايجاد تغيير در سطح حقوق و شرايط شغلي كاركنان هتل شود.

برخورداري ازاخلاق پسنديده ورفتارنيكوتأثيرفراوان براقتصاد هتل وجنبه هاي مالي آن خواهد بخشيد. پرسنل وكاركنان هتل با توجه به نكات اخلاقي ورعايت روابط انساني مي توانند كه مشتريان و مراجعين رنجيده خاطروناراضي را بارديگر به هتل جلب و جذب نمايند واين درحكم پشتوانه اي براي آينده موفق و پيروزمند هتل خواهد بود

بر گرفته از سايت هتلداري ايران




تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد