بازايابي گردشگري
استراتژي هايي كه بوسيله تورگردان استفاده مي شود براي ارتباط داشتن با عموم است و بر روي ماهيت خدمات تأكيد مي كند . بنابراين هر دو نوع هم فرآيند بازاريابي و هم مشتري به صورت متفاوتي در گردشگري عمل مي كنند. در بازاريابي گردشگري ، بازارياب بايد دو بعد را در نظر داشته باشد در وهله اول رضايت ساكنان محلي از كسب سود از جريان گردشگري و در بعد دوم حاصل شدن رضايت از تجربه گردشگري ، از سوي بازديدكنندگان مي باشد. از اين رو بازاريابي گردشگري وابسته به « نه P» مي باشد كه در زير به ان مي پردازيم. در واقع درس بازايابي گردشگري بر محور آموزش اين « نه P» استوار است.
1 ـ قيمت (Price) : مشخص كردن قيمت خدمات/ محصول از عملكردهاي بازاريابي است . زيرا رفاه مالي يك شركت به اندازه فاكتورهاي كيفيتي و رقابتي در محصول / خدمات تاثير گذار است . قيمت گذاري شامل شرايط مورد فروش از قبيل در دسترس بودن يا اعتبار داشتن براي مشتري مي باشد.
2 ـ محصول( Product ): عبارت است از تركيب خدمات و سرويس كه يك شركت پيشنهاد مي كند، آن چه كه به مشتري براي خريد پيشنهاد مي شود. بنابراين تركيب خدمت/ محصول براي تصوير يك شركت يا عملكرد بازاريابي حياتي است.
3 ـ مكان (Place): مكان جايي است كه مشتري قادر باشد در ان محصول عرضه شده را مصرف نمايد.در تور از انواع متفاوت و زيادي از واسطه گران براي رزروكردن يا پرداخت كردن براي خدمات گردشگري استفاده مي شود، از قبيل كارگزاران سفر و كلي فروشان، بدون واسطه گران اين فرآيند براي مشتري سخت و طاقت فرسا خواهد بود. يك اتوبوس مدرن تور نمي تواند هر مسافري را از خانه اش سوار كند همانطوري كه يك بوئينگ 717 نمي تواند از مقابل هر خيابان مورد نظر مسافر پرواز كند. خدمات گردشگري بايد براي رزرو و پرداخت به آساني دسترس باشد زيرا توزيع واقعي حمل و نقل غير قابل انعطاف است.
4 ـ تبليغات و آگهي (Promotion ): تبليغات به همه سطوح ارتباطي با مشتري به منظور افزايش نتيجه فروش خدمات / محصولات اشاره دارد . تبليغ در معناي گسترده تركيب ارتباط را نمايش مي دهد.
5 ـ مشاركت (Partnership) : يك عامل سفر در يك جزيره هم وابسته به عوامل ديگر سفر است . بنابراين مهم است كه طرح ريزي شود در چندين كاري، لازم است كه اكثر سازمان ها با توجه به شراكت خود در زمينه بازاريابي مشاركت داشته باشند.
6 ـ بسته بندي (Packaging) : مشاركت مفهوم بسته بندي را پيش مي آورد زيرا عوامل چندين سفر مورد نظر با هم ديگر فروخته مي شود تحت يك قيمت، و همه نوع سفر را با هيجان تر و ترغيب كننده تر مي سازد تهيه كنندگان عامل سفر اين اجازه را به كارگزاران سفر و تور گردان ها مي دهند هرچند كه در راه هاي متفاوت، عوامل با همديگر بسته بندي مي شود، تحت يك قيمت فروخته مي شود، و به عنوان واسطه گران عمل مي كنند، و براي همه خدمات شان يك هزينه دريافت مي كنند.
7 ـ موقعيت يا جايگاه (Positioning): هرتور و شركت مسافرتي در وقت اضافي موقعيت مطلوب را بر پا مي كند يا يك ارتباط با ارزش از سطح قيمت كه بوسيله مشتريان به يك شكل متبوع بايد نگريسته شود . بهترين جايگاه براي يك تور گردان بدست آوري بازار (بازارهاي) هدف است.
8 ـ برنامه ريزي (Programming) : برنامه ريزي به طور مفهومي شبيه بسته بندي است. در برنامه ريزي، بازارياب تلاش مي كند كه نمايش (حد محصولش را به عنوان جزء سازده ولازم در هر نمايش منظم از فعاليت ها يا تنوع خدمات كه در يك مقصد پيشنهاد شده است بازارياب بسته بندي نمي كند رده يا بيشتر از محصول را سفر را تحت يك قيمت مي فروشد) . اما نمايش دادن يك محصول خدمات در يك روشنايي متبوع جزئي از نمايش منظم خدمات است . مثال واضح در مورد بروشورهاي هتل است كه نشان مي دهد در نزديكي آن يك زمين گلف وجود دارد اما مالك آن نيست.
9 ـ مردم(People): مردم براي هر خدمتي مكانيسم محموله هستند . بدون مردم خوب، خدمات، پست و نامرغوب خواهد بود .بدون مردم، خدمت هم نمي تواند ارائه شود . بنابراين ، كارفرمايان در صنعت خدمات مهمترين امتياز را دارند.