مفهوم شهر تاريخى

مركز خط توليد دستگاه تصفيه روغن سوخته موتور

۶ بازديد

مفهوم شهر تاريخى

شهر تاريخى بنا به تعريف، شهرى است كه اقتصادش عمدتا متكى بر گردشگرى است و شهرتش به سبب مشخصه‏هاى تاريخى آن است. منافع اقتصادى شهر تاريخى از ميراثش و محتواى بى‏نظير و سيماى سنتى و كهن آن تامين مى‏شود. به گفته يورى (Urry, 1995) اين امكان وجود دارد كه سه پيش شرط براى شهر «تاريخى‏» يا «ميراثى‏» مد نظر قرار گيرد.

اول: شهر تاريخى به ميراثى جاذب و بناهايى نياز دارد كه به نحوى از ادوار گوناگون تاريخى بر جاى مانده باشند.

دوم: بناهاى شهر تاريخى الزاما بايد به شيوه‏اى متناسب با تقاضاى گردشگرى مورد استفاده قرار گيرند.

سوم: هر يك از ساختمانهاى شهر تاريخى يا شهر به مفهوم عام بايستى داراى اهميت تاريخى باشند، يا واقعه‏اى كليدى از ادوار گذشته نشان دهند. اين طبقه‏بندى با خطوط هدايتى ارائه شده توسط گلاسون و ديگران (1995 ) و مديريت‏يادمانهاى گردشگرى در تعدادى از شهرها و شهركهاى تاريخى اروپا هماهنگ است. در مطالعه گلاسون و ديگران، شهرهاى تاريخى از طريق جاذبه‏هاى مشهور، همراه با ظهور آنها به عنوان مقاصد گردشگرى عمومى شناسايى شده‏اند.

بنابراين سه عامل «دوران گذشته‏»، «تاريخ‏» و «ميراث باستانى‏» در شناسايى شهرهاى تاريخى / ميراثى اهميت ويژه دارد. با اين ترتيب، شهر تاريخى بايستى داراى قدمت زمانى، بيانگر تحولات تاريخى و نمايانگر سطح فرهنگ و تمدن باستانى باشد. از تركيب اين سه عامل شكل خاصى از برنامه‏ريزى شهرهاى تاريخى / ميراثى به شرح ذيل به وجود مى‏آيد.

بنابراين از مفهوم شهر تاريخى / ميراثى، گذشته به دليل «زيبايى‏» و «بى‏نظيرى‏» فرم / كالبد و كاركرد بناها، محلات و شهر و حفاظت فعال آنها مطرح مى‏شود. يعنى در واقع نگرش «درون‏زا و پايدار» به جاى «نگرش برون‏زا» و «مقطعى‏» براى حفظ و حراست‏شهر اهميت مى‏يابد.

طبقه‏بندى شهرهاى تاريخى / ميراثى

مديريت‏شهر تاريخى در عمل مديريت مجموعه‏اى از كاركردها است (كاركرد تفريحى / توريستى، كاركرد فرهنگى / پذيرايى، كاركرد خريد تفريحى / تخصصى). به هر حال شهر تاريخى محصولى متفاوت از مجموعه‏اى بى‏نظير از وضعيتهاى برنامه‏ريزى و تاريخى است. لذا نيازمند انواع متفاوت مديريت‏براى هر نوع شهر تاريخى است.

مشكل قابل طرح طبقه‏بندى شهرهاى تاريخى است. يك طبقه‏بندى كارآمد بايد بر مشخصه‏هاى مكانهاى شهرى و نه بر روى منابع ذاتا بى‏نظير و منفرد و تاريخى متكى باشد و مسايلى از قبيل اندازه شهر، تركيب كاركردها و موقعيت آنها همراه با طيفى متكى بر تقاضا و متكى بر منابع شهر مدنظر قرار گيرد. اگر از چنين متغيرهايى استفاده شود، امكان دستيابى به مثالهايى از نمونه‏هاى شهر تاريخى به شرح ذيل وجود دارد.

1- شهر تك نقشى «منبع - متكى‏»[1] : وجود بناهاى ميراثى / تاريخى غيرمتحرك باعث ايجاد شهر «منبع - متكى‏» صرف نظر از موقعيت مكانى تقاضا براى آن شده است. اين جا منابع تاريخى براى غلبه بر مورفولوژى (سيما) و كاركردهاى شهر مهم هستند. اغلب، شهرهاى «جواهر نشان‏» كوچك شبيه و بسيارى شهرهاى ديگر در سراسر اروپا و ساير سرزمينهاى دنيا چنين شهرهايى مى‏باشند. سازگار كردن اين شهرها با كاركردهاى مدرن مشكل است. و نيازمند شيوه مديريتى حساس براى حداقل سازگارى با كاركردهاى مدرن مى‏باشد.

2- شهر تك نقشى «تقاضا - متكى‏»[2] : در واقع آفرينش ميراثى تك‏نقشى بر اساس تقاضا است. تمايز مابين مكانهاى ميراثى «تقاضا - متكى‏» و «منبع - متكى‏» روشن نيست، رشته‏اى از گامهاى كوچك از قبيل حفاظت گزينشى، مرمت، نوسازى، تقليد بناها و ساختمانهاى جديد را به حال و هواى گذشته پيوند مى‏دهد. نسخه‏هاى المثنى از آنچه در سابق وجود داشته مى‏تواند ساخته شود از قبيل شهر  ، يا آنچه كه ممكن است، همينطور در شهر وجود داشته باشد. و نهايتا آنچه مى‏بايست و يا مى‏توانست وجود داشته باشد، مى‏تواند آفريده شود. يعنى در واقع براساس تقاضاى روزافزون در مكانهاى شهرى مطلوب براساس اسلوب گذشته بناهاى ميراثى نزديك به واقع به صورت معنوى ساخته شود.

3- شهر چند نقشى با اندازه متوسط: اين نوع، معمول‏ترين شهر اروپايى است. براى اكثر اروپاييان محيط شهرى آشنا است. چنين شهرهايى معمولا داراى منابع تاريخى با اهميت محلى و ناحيه‏اى مى‏باشند. اما به طور مساوى ميراث با رشته‏اى وسيع از ديگر كاركردهاى شهرى به صورت همزيستى وجود دارد. مديريت اينجا هم امكان‏پذيرتر و گزينشى است و به همان خوبى رقابتى است. كه منجر به سازش ميان ميراث و ديگر راهبردهاى توسعه مى‏شود. مدل «شهر تاريخى - توريستى‏» كه مقدمه تكامل تدريجى يك شهر تجارى مدرن و تاريخى - توريستى از نظر فضايى به شمار مى‏آيد، در شكل زير مشخص شده است. در تقسيم‏بندى شهرهاى تاريخى، شهر مشهد تا حدى بيانگر چنين مدلى است.

4- مادر شهرهاى عمده، شهر بزرگتر، بهتر و از نظر كاركرد متنوع‏تر مى‏باشد. كاركرد تاريخى كم اهميت‏تر است و به ساير كاركردهاى شهرى وابسته مى‏باشد. منابع تاريخى درطول زمان در اثر تجديد توسعه براى اهداف ديگر از بين رفته‏اند. مديريت ميراث در شهرهاى عمده معمولا مديريت محلهاى با اهميت در پيوند با يك بازار جهانى است كه به هر حال از نظر فضايى به صورت «جزاير ميراثى‏»» متنوع در يك شهر چند نقشى مجزا شده‏اند.

در نتيجه مى‏توان گفت‏شهر تاريخى از نظر «اندازه جمعيتى، نقش و كاركرد» مى‏تواند كوچك اندازه و تك نقشى («منبع - متكى‏» يا «تقاضا - متكى‏») باشد، يا «ميانه اندام و چند نقشى‏» كه نوع تاريخى توريستى نمونه آن است و يا بزرگ اندام و چند نقشى، كه در آن نقش تاريخى داراى اهميت نسبى كمترى است. با توجه به تقسيم‏بندى فوق و شاخصهاى تشخيص شهر تاريخى، شهر مشهد در طبقه شهرهاى ميانه اندام تاريخى / توريستى قرار مى‏گيرد.

اهميت‏شهرهاى تاريخى و حفاظت از آنها

ضرورت حفظ شهرهاى تاريخى داراى ابعاد متعددى است. در اين ميان «حفظ هويت تاريخى و ميراث فرهنگى‏» كه با گذشته يك ملت پيوند خورده و نمايانگر تمدن ملى است. اهميت ويژه‏اى دارد. همچنين «چشم‏انداز اقتصاد فرهنگى‏» در قرن بيست و يكم، كه يكى از پايه‏هاى اقتصادى عمده جوامع را تشكيل مى‏دهد از بهترين دلايل توجه به حفظ شهرهاى تاريخى است كه در پايين تشريح شده است.

1- حفظ هويت تاريخى و ميراث فرهنگى

ميراث فرهنگى زاييده استعدادها و ذوق هنرى انسان است و شامل آثار و ابنيه تاريخى، علوم فرهنگى، اسناد و مدارك علمى، صنايع دستى و موارد مشابه است كه يادآور نبوغ و خلاقيت پيشينيان ماست و در انحصار فرد يا گروهى خاص نيست. بنابراين آثار و ابنيه داراى جاذبه‏هاى منحصربه‏فرد و ارزشهاى عمومى و كلى بيانگر سنتها و عادتهاى برجاى مانده از نسلهاى قبل، در زمره ميراث فرهنگى به حساب مى‏آيند. در همين جهت مجمع ميراث جهانى ملاكهاى لازم را براى تنظيم فهرست آثار به صورت زير تعيين كرده است:

«گنجينه‏هاى فرهنگى‏» بايستى معتبر، اصيل، داراى تاثيرات قوى و جزء مدارك بى‏همتا، منحصر به فرد و مرتبط با عقايد و آراء مردم و همچنين ارزشها، سنتها و عادتهاى برجاى مانده از نسلهاى قبل براى مردم كنونى جهان باشد.

شهرهاى با سابقه تاريخى به مثابه نماد زندگى و تمدن گذشته، با سيماى متنوع كالبدى بيانگر تكامل تدريجى تمدن بشرى‏اند. استعداد و ذوق هنرى ساكنان آن شهرها در سيماى كالبدى شهر در دورانهاى تاريخى تجلى يافته است. و پيوستگى تكامل تاريخى را با حركت از هسته قديم (مركزى) و اوليه شهر تا توسعه‏هاى اخير مى‏توان مشاهده نمود. دخالتهاى كالبدى سودجويانه منجر به تخريب بخشى از كالبد سنتى و تاريخى شهر شده است. بنابراين حفظ هويت تاريخى و ميراث فرهنگى، نيازمند نگهدارى از بخشهاى قديم شهرها است.

2- اقتصاد فرهنگى

دليل ديگر در ضرورت وجود و حفظ شهرهاى تاريخى توجه به اقتصاد و فرهنگ در چشم‏انداز قرن بيست‏ويكم است، يعنى قرنى كه دوره صنعتى كلاسيك به پايان رسيده، به قول «آلوين تافلز» وارد يك موج سوم شده‏ايم. پايه‏هاى اوليه رشد صنعتى بيشتر نه مواد خام بلكه «اطلاعات‏» است. محصولات كوچكتر و سبك‏ترند و مواد و انرژى حفظ و ذخيره مى‏كنند.

قسمت عمده هزينه‏ها مواد اوليه و خام نيست; بلكه فرآيندهاى اطلاعاتى، تحقيقاتى، فنى و مانند آن است. به طور خلاصه آنچه مشاهده مى‏شود تمايل در حال رشد به «سمت مادى‏زدايى اقتصاد» است. در درون اين فرايند است كه «ارزش اقتصادى فرهنگ، بايستى حفظ شود. در اين ميان، مراكز شهرى كه نماد زندگى گذشته و تمدن ميراثى هستند، بهترين جايگاه را دارند.

بنابرآنچه گفته شد، يكى از پايه‏هاى اقتصاد فرهنگى، شهرهاى «با سابقه تاريخى‏» به ويژه بافتهاى «قديمى/ تاريخى‏» بخشهاى مركزى اين شهرها با معابر پر پيچ و خم و فرم معمارى سنتى مى‏باشند كه سابقا مردم به سبب دشوارى رفت و آمد وسايط نقليه موتورى از آنجا مى‏گريختند، ولى ناگهان به معادن واقعى طلا تبديل شده است. دراين قسمت از شهر هسته اوليه شكل گرفته آثار با ارزش فرهنگى و هنرى كم‏نظيرى موسوم به «منابع تاريخى‏» به چشم مى‏خورد، كه نماد عينى تمدن گذشته و زندگى شهرى است. (6) و مبناى پايدارى از نظر اقتصادى به شمار مى‏روند كه بر پايه «منابع مادى ساخت دست‏بشر» (7) قرار دارد. يكى از مولدهاى عمده «اقتصاد فرهنگى‏» به شمار مى‏روند. لذا حفاظت از اين بافتها كه به واقع ميراث باستان، هويت فرهنگى و يكى از منابع با ارزش اقتصادى است، ضرورت دارد. در نتيجه، الگوهاى احياء و بازسازى مراكز تاريخى شهرهاى با سابقه نيز بايستى بر پايه نگرش «اقتصاد پايدار از نظر فرهنگى‏» استوار باشد و از «انديشه توسعه پايدار» منابع مادى كه حاصل ذوق، انديشه، استعداد و لاقيت‏بشرى است، تغذيه كند. يعنى به واقع در مواجهه با شهرهاى تاريخى دو گزينه در مقابل يكديگر قرار دارند:

1- گزينه با جهت‏گرايى اقتصاد بازار ,(Market oriented) اين گزينه باعث تخريب اقتصاد شهرى پايدار و «ميراث فرهنگى هسته شهرى‏» مى‏شود.

2- «گزينه با جهت‏گرايى حفظ ارزش كاربرى‏» باعث تجديد حيات اقتصادى مركز شهر از نظر فرهنگى پايدار مى‏شود.

مزايا و معايب اين دو گزينه عبارتند از:

رهيافت‏با جهت‏گرايى اقتصاد بازار - تغيير و تحول دايمى (توسعه) - تحريك توسعه اقتصادى - تشويق فعاليتهاى نو و پايدار از نظر اقتصادى و تغييرات كاربرى‏اراضى ترجيحى - فعاليتهاى متمركز و تشديدى و توسعه جديد براى پوشاندن حداكثر هزينه اجاره زمين و افزايش پايه مالياتى - افزايش رقابت‏آميز مركز شهر به عنوان يك سرمايه‏گذارى مكانى / جذب سرمايه‏هاى جديد براى تجارى (بازارى) كردن بافت مركزى شهر. - خلق تصويرى قوى و تازه از محدوده مركز شهر به عنوان نماد قدرت اقتصادى و سياسى

رهيافت‏حفظ ارزش كاربرى

- حفظ استحكام - حفظ فعاليتهاى موجود و كالبد فيزيكى و اجتماعى و معرفى ارزشهاى جديد - محدود كردن شدت كاربرى‏ها و تراكم توسعه، تمركز زدايى كاركردهاى خدماتى ويژه از نواحى تاريخى - حمايت از مشاغل محلى موجود و حفاظت از ساكنان كم‏درآمد، خوددارى از انتقال مردم از طريق افزايش آگاهى اجتماعى - حفاظت و نگهدارى از ساختمانهاى قديمى و سبكهايى كه كنترل دقيقى بر تغييرات فضايى و معيارهاى زيبايى‏شناسى تحميل مى‏نمايند. - حفظ تصوير و چشم‏انداز محدوده شهر به عنوان نماد ارزش روحى و فرهنگى در مقياس شهرى.


[1] -Resource - Based

[2] - Demand - Based


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد