گردشگري در آلمان( بهعنوان يكي از محبوب ترين مقاصد گردشگري اروپا ) در سال هاي اخير همواره با روند رو به رشدي روبهرو بوده است. اين كشور هم اكنون با برخورداري از 6هزار و 135 موزه، 366 سالن تئاتر، 34 پارك مخصوص گذران اوقات فراغت؛ 45هزار زمين تنيس، 648 زمين گلف، 122 پارك طبيعي ـ ملي، پيست 190هزار كيلومتري پيادهروي و همچنين پيست 40هزار كيلومتري دوچرخه سواري يكي از بزرگترين كشورهاي گردشگر پذير در جهان محسوب مي شود.
طبق آخرين آمار منتشر شده از مراكز گردشگري اين كشور ميزان درآمد حاصل از بخش گردشگري آلمان در سال 2008، 350 ميليارد يورو ارزيابي شده است، كه اين رقم در 10 سال آينده به 572 ميليارد يورو افزايش خواهد يافت. اين در حاليست كه به گفته كارشناسان، اين آمار حاكي از كاهش رشد تقاضا در حوزه گردشگري آلمان در سال 2008 است.
طبق آمار، نرخ رشد تقاضا در اين كشور حدود 6 / 1 درصد است كه مي بايست در بلندمدت ( بين سال هاي 2009 تا 2018) به رشد متوسط 4 / 3 درصد در سال برسد كه اين پيش بيني در مقايسه با نتايج تحقيقات جهاني كمتر از متوسط جهاني 3 درصد در سال است كه دليل آن جهش اقتصادي جهاني در اين كشور اعلام شده است. طبق پيشبينيهاي بلندمدت، رشد متوسط سالانه 4/4 درصدي در 10 سال آينده، مرحله اميدواركننده اي در بخش گردشگري در سراسر جهان است. بنابر نتايج اعلام شده از سوي مركز گردشگري آلمان ، اين كشور امسال نيز جز بزرگترين كشورهاي گردشگر پذير از ميان 10 كشور صنعتي جهان خواهد بود. طبق آمار، آلمان پس از آمريكا، چين و ژاپن در جايگاه چهارم قرار دارد و سهم بازار اين كشور در حال حاضر 5/5 درصد است.
مركز گردشگري آلمان امسال با هدف حفظ و ارتقاء موقعيت گردشگري در آلمان 10 حوزه عملي ـ راهبردي بهمنظور توسعه صنعت گردشگري آلمان در خارج از مرزهاي اين كشور تنظيم و در مرحله اجرا قرار داده است. كارشناسان مركز گردشگري آلمان معتقدند آنها ميتوانند با به كارگيري اين 10 هدف استراتژيك جايگاه اقتصادي آلمان را از طريق اشتغالزايي در گردشگري اين كشور و همچنين افزايش درآمد از راه مخارج سفر در داخل، 1 ميليارد يورو و در خارج 2/26 ميليارد يورو در سال 2006، ارتقاء دهد. 10 حوزه عملي استراتژيك براي توسعه گردشگري آلمان در سال 2008 عبارتند از:
1. تقويت وجهه كشور آلمان بهعنوان يك مقصد گردشگري: نخستين هدف مركز گردشگري آلمان ادامه رشد مثبت وجهه آلمان در سراسر جهان است بويژه كه در اين صورت تصوير جهاني مثبت از كشور آلمان نيز به واسطه وجهه گردشگري آن در آينده افزايش خواهد يافت. به گفته اين مركز تحقق اين امر در گرو رشد شاخص برند ملي است طبق آمار، آلمان در طول سال 2006 از محبوبيت بالايي در خارج از مرزهاي اين كشور برخوردار بوده است بهطوري كه به لحاظ محبوبيت در رتبه گذاري ملي در سطح بينالمللي رتبه نخست و در رتبه گذاري منتشر شده از ژنو براي دومين بار جايگاه سوم را پس از سوئيس و اتريش به دست آورد.
2. توسعه گردشگري اين كشور در مقياس جهاني: از ديگر اهداف مركز گردشگري آلمان توسعه گردشگري اين كشور در سطح جهاني است. در اين راستا مركز گردشگري آلمان از بازارهاي خارجي پويايي و رشد روشني انتظار دارد. بر اين اساس اين مركز پتانسيلهاي اقتصادي بالايي را در درآمد حاصله تا سال 2015 ارزيابي كرده است كه از آن جمله ميتوان به افزايش 15 ميليون گردشگر خارجي اشاره كرد كه بهدنبال آن توليد ناخالص داخلي به 9/17 ميليارد يورو افزايش يافته و درآمد مالياتي انباشت شده به حدود 4/5 ميليارد يورو خواهد رسيد.
3. اتصال شبكه هاي عبور و مرور اعم از خطوط پرواز، راه آهن و خيابان: مهمترين فاكتور ادامه رشد گردشگري در آلمان ايجاد زيرساختهاي عبور و مرور قابل رقابت با پايتخت بويژه براي مناطق گردشگرپذير است.
4. حفظ رتبه نخست آلمان در بخش سفر هاي تجاري در اروپا: به گفته مركز گردشگري آلمان مهمترين وظيفه گردشگري اين كشور در آينده بهعنوان دارنده نخستين جايگاه سفرهاي تجاري در اروپا، مديريت بازار آلمان در بخش سفرهاي تجاري بهويژه در عرصه رقابتهاي آسيايي است. آلمان در جهان بهعنوان كشور موزهها و در اروپا نيز بهعنوان كشور كنفرانسها و همايشها دارنده رتبه نخست است. بنابر آمار ارائه شده29 درصد همه سفرهاي انجام شده از اروپا به اين كشور سفرهاي تجاري است كه اين ميزان تقريبا 2 برابر متوسط سفرهايي است كه در اروپا انجام ميگيرد. طبق پيشبيني كارشناسان گردشگري آلمان، 43 درصد از مجموع 3/10 ميليون سفر تجاري انجام شده از اروپا را ميتوان از طريق ايجاد زير ساختهاي نوين هر ساله در بازار به تثبيت رسانده و افزايش داد.
5. غلبه بر چالش هاي جامعه شناختي در سطح بينالمللي: مركز گردشگري آلمان وجود گردشگران روبه رشد بالاي 55 سال را امتيازي مهم براي رشد گردشگري آلمان و بويژه براي حفظ جايگاه مديريتي مقاصد سفر آلمانيها در داخل ميداند. طبق آمار ميزان سفر اين گروه سني گردشگران روي هم رفته تا سال 2020 در مهمترين بازارهاي اصلي سراسر جهان به 1/31 ميليون سفر خواهد رسيد. مهمترين بازارهاي اصلي جهان عبارتند از: فرانسه، آمريكا، هلند و ايتاليا. بر اين اساس به گفته مركز گردشگري آلمان ترغيب گردشگران بالاي 55 سال به ادامه سفرهاي داخلي در آلمان به لحاظ ملي حائز كمال اهميت است.
6. توسعه و بهره گيري مستمر از جايگاه فرهنگي آلمان: به گفته كارشناسان كشور آلمان هماكنون از وجهه فرهنگي تمام عياري در سراسر جهان برخوردار است. طبق آمار 27 درصد سفرهايي كه از خارج بهمنظور گذران تعطيلات و 4/13درصد سفرهاي تجاري انجام گرفته به مقاصد گردشگري آلمان ناشي از وجهه مثبت فرهنگي اين كشور است.
طي يك همه پرسي انجام شده در ميان 36 كشور عضو در شاخص برند ملي ( NBI) و 62 درصد شركت كنندگان، آلمان را كشوري با ميراث فرهنگي غني و 53 درصد آلمان را صاحب مناظر طبيعي زيبا ميدانند. از سوي ديگر 3/63 درصد نيز در سراسر جهان معتقدند كه اين كشور از ميراث معماري غني برخوردار است. در اين راستا عامل رتبه فرهنگي، هم در گردشگري بين المللي و هم در جايگاه امروزي آلمان بهعنوان مقصد فرهنگي شماره 2 اروپاييها، ميبايست در جهت خلق خطوط توليدي مهمي در آينده گردشگري آلمان مورد بهره برداري قرار گيرد.
7. توسعه ملي گردشگري سلامت: تقويت گردشگري سلامت (سفر بهمنظور فرار از شهرها و گريز از استرس و لذت بردن از آفتاب و... ) از ديگر اهداف مهم در راستاي توسعه گردشگري آلمان در سال 2008 است به گفته كارشناسان موضوع سلامت در همه بخشهاي درماني و پزشكي مي بايست بهطور فعال در زمره اهداف توسعه گردشگري در آلمان قرار گيرد. ضمن آنكه روند رو به رشد سلامت در جمعيت آلمان مي بايست هر چه بيشتر در ارتباط با موضوع گردشگري سلامت مورد توجه قرار گيرد.
8. افزايش توليدات با توجه به دگرگونيهاي اقليمي: تغييرات اقليمي نظير زمستان هاي معتدل و برفي و يا تابستان هاي گرم و باراني حاكي از افزايش تغييرات آب و هوايي و رويدادهاي غير عادي نظير توفان و سيلاب در آينده است. دگرگوني اقليمي در سراسر جهان براي اقتصاد گردشگري آلمان نيز چالشهاي بزرگي به همراه دارد. اين موضوع بيش از همه در ارتباط با احساس فردي گردشگران است كه با هدف گذران تعطيلات سفر كردهاند. از سوي ديگر دگرگونيهاي اقليمي ميزان تقاضا در زمينه زيرساختهاي گردشگري را افزايش ميدهد. بر اين اساس مركز گردشگري در آلمان درصدد است رشد توليدات بلندمدت بهطور هماهنگ با مناطق گردشگرپذير و در راستاي تغييرات اقليمي آنها انجام گيرد.
9. تسريع روند بينالمللي شدن شهرها و مناطق در آلمان: براي نخستين بار در سال 2006 از هر 7 گردشگري كه در هتلها و ديگر مناطق آلمان اقامت شبانه داشتند يك گردشگر خارجي محسوب ميشد. اين آمار بدون هيچ تغييري در سال 2007 نيز تكرار شد. شهر زاكسن آلمان در اين ميان مهمترين بازار درآمد در ايالات جديد آلمان بهشمار ميرفت.
10. بهره برداري جهاني از فروش چند شبكهاي: مركز گردشگري آلمان در استراتژيهاي آتي گردشگري در اين كشور بر بهرهبرداري از تمامي راههاي فروش تاكيد ميكند.