منبع و ماخذ : سايت شناخت روش هاي مديريتي در رستوران
منوهايي كه سازمان و يا تشكيلات ارايه ميدهند و تنوع در انتخاب منوها مي بايست با نيازمنديهاي افراد تطابق داشته باشد. در هتل ها و رستورانهايي كه در سطح پايين تري قرار دارند، حق انتخاب مشتري به دلايل متعددي تقريباً محدود است. دليل اول قيمت هاست. به عنوان نمونه اگر قرار باشد فرد در يك وعده غذايي به طور كامل از دسرها و ... استفاده كند و قيمت ها هم محدود باشند، برخي از غذاها و دسر ها به دليل بالا بودن قيمت ها از منو حذف مي شوند. در مرتبه بعد، مدت زماني است كه فرد براي خوردن غذاي خود صرف ميكند. اين زمان معمولاً در اين دسته از رستورانها كمتر از نيم ساعت است و به ندرت افزايش مي يابد. با در نظر گرفتن بازه ي زماني موجود نسبت به رستورانهاي ديگر مشتري هاي كمتري مراجعه مي كنند. در مرتبه سوم احتمال دارد مشتري هنگامي كه با منوي كامل و گسترده روبرو مي شود، احساس خوبي نداشته باشد و ترجيح دهد منوي غذايش به صورت محدودتري ارائه شود اما همواره از چندين انتخاب برخوردار باشد. در رستورانهاي مدرن و مجهز، قطعاً منوي غذايي كه ارائه ميشود گزينه هاي بيشتري در اختيار مشتري قرار مي دهد و به تناسب غذاها مجلل تر هستند. اغلب حداقل زماني كه فرد در اين دسته از رستورانها براي يك وعده غذايي صرف ميكند، يك ساعت و نيم است و گاه ممكن است سه يا چهار ساعت زمان ببرد كه البته به تعداد ميهمانان و نوع غذا بستگي دارد. مسلماً زماني كه فرد براي خواندن منو و انتخاب غذا اختصاص ميدهد نسبت به رستورانهاي كوچكتر بسيار بيشتر است. مشترياني كه در اين گروه از رستورانهارفت و آمد ميكنند، انتظار منوي وسيع تري را دارند كه شامل انواع سالادها، دسرها، نوشيدنيها، غذاهاي اصلي باشد. بدين ترتيب منوي ارائه شونده در يك مجموعه به عوامل متعددي بستگي دارد
- هزينه اي كه مشتري مي خواهد در برابر آن بپردازد
- مدت زماني كه براي ميل كردن غذا يا نوشيدني صرف مي كند.
- نوع رستوران و فردي كه به رستوران مي رود.
- البته عوامل ديگري هم وجود دارند كه در سطوح بعدي قرار ميگيرند بعنوان نمونه محصولات و تسهيلاتي كه در رستوران قابل دسترسي ميباشد.
به طور كلي هر چند هزينه صرف شده براي يك وعده غذايي بالاتر باشد، مشتري انتظار در يافت خدمات بيشتري دارد. به عنوان نمونه در كافه ترياها و سلف سرويس ها، از آنجائيكه كليه مراحل انتخاب، برداشتن غذا و سرو، آوردن آن به ميز و در انتها برداشتن ظرف را خود فرد انجام مي دهد، هزينه ها به مراتب پايين تر هستند. هر زمان كه افزايش هزينه مد نظر باشد در درجه اول افزايش خدمت رساني نبايد فراموش شود. لازم است هر رستوراني در ابتدا درجه خدمات خود را مطابق با استانداردها تعيين كند و مناسب با آن استانداردها تعيين و مناسب با آن استانداردها و درجه ي سرويس دهي با مشتربان رفتار كند. بدين ترتيب چنانچه رستوراني ارائه دهنده غذا و نوشيدني هايي در سطح رسمي است، لازم است ابعاد ديگر هم با اين مورد همخواني داشته باشند؛ لباس كارمندان، ادب و نزاكت پرسنل در مقابل ميهمانان و ... بنابراين نه تنها خدمات رساني بلكه آموزش پرسنل در رستوران بسيار حائز اهميت است و نيز اينكه در درجه اول آنچه مورد توجه و نياز مشتري است در نظر گرفته شود.