اقتصاد گردشگري

مركز خط توليد دستگاه تصفيه روغن سوخته موتور

۹ بازديد

به مجردي كه گردشگران اقدام به مسافرت مي‌نمايند مجموعه‌اي از فعل و انفعالات اقتصادي شروع مي‌شود. اين فعاليت، عوامل گوناگون توليد را به خدمت گرفته و با طيف وسيعي از فعاليت‌ها در ارتباط است. در اين صنعت جاذبه‌ها، تسهيلات و خدمات رفاهي به عنوان كالا به گردشگر عرضه شده و نياز آنها به ديدار از منطقه و جاذبه­هاي آن به عنوان تقاضا به شمار مي‌رود (معصومي،1385). يعني خروج گردشگر از منطقه بسوي ساير مناطق و كشورها بعنوان تقاضا براي كالاهاي موجود در خارج از منطقه بوده و خروج ارز و پول را به دنبال خواهد داشت. ورود گردشگران به منطقه نيز به منزله تزريقي است كه بر اقتصاد آن منطقه منظور مي‌گردد. به عبارتي خروج گردشگران از منطقه بسوي ساير نقاط، مشابه وارد كردن كالاهاست و در مورد كشورها و مناطقي كه مورد بازديد قرار مي‌گيرند، صادرات كالا مفهوم پيدا مي‌كند (كيانمهر،1372). با اين تفاوت كه در اين صنعت مصرف‌كننده كالا (گردشگر) خود به منطقه ارائه دهندة كالا و خدمات مراجعه مي‌كند به اين دليل پرداخت‌ها بر خلاف صادرات معمول كالا همواره همسو با جريان سفر گردشگران مي‌باشد (صباغ كرماني،1375).در حوزة اقتصاد گردشگري، مي‌توان پرسيد كه چرا افراد مسافرت به مكان خاصي را به جاي مكان ديگري انتخاب كرده، يا آنكه ترجيح مي‌دهند به جاي مسافرت در خانة خود باشند و يا اينكه چرا فردي تصميم به مصرف (يا سرمايه‌گذاري) پول خود براي مسافرت مي‌گيرد؟

مطالعاتي كه تاكنون در رابطه با مفاهيم اقتصادي گردشگري صورت گرفته، بسيار نا‏متوازن است؛ به طوري‌كه اغلب پژوهش‌هاي انجام شده، بر موضوعاتي نظير تقاضاي گردشگري، پيش­بيني نوسانات تقاضا و اثرات تكاثري گردشگري بر ساير حوزه­هاي اقتصادي، متمركز بوده و مي‌توان گفت كه از بررسي ساير ابعاد اقتصادي گردشگري، غفلت شده است. تقاضا و هزينه­هاي گردشگري در بسياري از مقاصد، مورد مطالعه قرار گرفته است. برخلاف ادبيات نسبتاً غني كه در مورد تقاضاي گردشگري و روش­هاي مختلف پيش­بيني آن، وجود دارد، به بعد عرضه، در مطالعات اقتصاد گردشگري، كمتر توجه شده است. پژوهش­هايي كه در مورد ساختار توليد و ارائه خدمات گردشگري انجام گرفته، تا حدودي به بررسي عرضه محصولات و خدمات گردشگري پرداخته اند.

مطالعه­ي اقتصاد گردشگري به معناي بررسي موضوعاتي همچون تقاضا، بنگاه­ها و بازارها، وابستگي‌ها و تعاملات بين‌المللي آن­ها، عرضه و ساختارهاي بازار، قيمت­گذاري و محاسبه ارزش افزوده فعاليت­هاي گردشگري و بطور كلي مطالعه تمامي ابعاد، اثرات، نتايج و عوامل اقتصادي مؤثر بر صنعت گردشگري مي‌باشد (استبلر و همكاران[1]،2010).

بنا به تعريف لاندبرگ اقتصاد گردشگري ميزان مسافرت­ها و تبعات و اثرات اقتصادي آنها را اعم از مستقيم، غيرمستقيم و القايي مورد سنجش و اندازه­گيري قرار مي­دهد (لاندبرگ،1383). آدريان بول نيز معتقد است كه علم اقتصاد در بسياري از حوزه­ها نقش ايفا مي­كند، بويژه در آنجا كه لازم است اثرات اقتصادي و اقدامات مربوط به كنترل آثار گردشگري و نيروهاي بازار كه تقاضاي گردشگران را به عرضه و كالاهاي گردشگري، مرتبط مي­كنند مورد تحليل قرار گيرند. هم چنين، از يك طرف توجه به رابطه متقابل علم اقتصاد با جامعه­شناسي، روان­شناسي و جغرافياي گردشگري اهميت دارد و از طرف ديگر، علم اقتصاد در برنامه­ريزي، مديريت و بازاريابي سازمان­ها و مقصدهاي سفر و گردشگري نقشي بر عهده دارد(بول[2]،1995). اقتصاد خرد نيز كه شاخه‌اي از علم اقتصاد است، به مطالعه ي نحوه­ي گزينش واحدهاي خاص اقتصادي از جمله هتل­ها، متل­ها، رستوران­ها، خطوط هواپيمايي و ديگر بخش­هاي گردشگري مي­پردازد و اقتصاد كلان به مطالعه پديده­هاي كلان مقياس اجتماعي، بالاخص مخارج كل گردشگري، ضريب تكاثري و ديگر آثار كلان اقتصاد گردشگري مي‌پردازد (لاندبرگ،1383).

اقتصاددانان، گردشگري را از نظر عرضه و تقاضا، تراز پرداخت‌ها، مبادلات خارجي، اشتغال، درآمد ملي و آينده‌نگري اقتصادي و ساير موضوعات مورد بررسي قرار مي‌دهند (معصومي،1385) و عوامل گوناگوني نيز در ميزان تاثير گردشگري بر اقتصاد يك جامعه تأثير دارند. عمده‌ترين اين عوامل عبارتند از:

  • كيفيت امكانات و جاذبه‌هاي گردشگري
  • ميزان اشتغال خارجيان در مشاغل كليدي صنعت گردشگري
  • ميزان مدت از سال كه جاذبه‌ها آماده پاسخگويي به تقاضا براي بازديد هستند (درجه فصلي بودن گردشگري).
  • ميزان ستانده از پرداخت‌ها و هزينه‌ها براي گردشگري.
  • درصد مالكيت مليت‌هاي خارجي.
  • اندازه اقتصاد ملي در مقصد.
  • مشاركت دولت در تدارك زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري و ايجاد انگيزه ها.
  • سطح توسعه جامعه مقصد.
  • مقدار مخارج گردشگري خارجي در مقصد (لي[3]، 1988).
ماخذ : فرزين ، محد رضا و نصيري، مهري (1392) اقتصاد و گردشگري، كانون هماهنگي دانش و صنعت گردشگري، دانشگاه علامه طباطبايي

[1]- Stabler

[2]- Bull

[3]-  Lea


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد