گردشگري چه اثرات اقتصادي دارد ؟

مركز خط توليد دستگاه تصفيه روغن سوخته موتور

۳۳ بازديد

صنعت گردشگري به نوبه خود كالاها و خدمت را از ساير مشاغل در منطقه مي خرد و بيشتر 350000 دلار در آمد حاصل شده را به به عنوان دستمزد ها و حقوق ها به كارمندانش پرداخت مي كند . اين اثرات ثانويه اقصادي را در منطقه ايجاد مي كند . مطالعه ممكن است از يك ضريب افزايش 700000 دلار در فروش هاي مستقيم 4/1 ميليون دلار در فروش هاي كل توليد كند . اين فروش ها ثانويه در آمد و كار اضافي ايجاد مي كنند كه به يك تأثير كلي روي منطقه 4/1 ميليون در فروش ها منجرمي شوند ، 000/650 دلار در آمد و 35 شغل از اينجا كه فرضي هستند . اعدادهاي استفاده شده در اينجا ، كاملاً نمونه هايي هستند از آنچه كه ممكن است فرد يك مطالعه اثر اقتصادي گردشگري پيدا كند . يك مطالعه كاملتر ممكن است مشخص كند كه كدام بخش ها اثرات مستقيم و ثانويه در يافت مي كند و احتمالاً تفاوت هايي در مخارج و اثرات زير گروه هاي مجزاي گردشگري را مشخص مي سازد . همچنين فرد مي تواند اثرات ماليات آن مخارج را بوسيله بكار بردن ميزان هاي ماليات محلي در تغييرات مناسب در فروش ها يا در آمد ، برآورد كند در عوض معطوف داشتن توجه مخارج بازديد كننده ، همچنين فرد مي تواند اثرات ساخت يا فعاليت دولتي وابسته به گردشگري را برآورد كند.

مقوله هاي متعدد ديگري از اثرات اقتصادي وجود دارند كه نوعاً در ارزيابي تأثير اقتصادي ، دست كم بطور غير مستقيم ، شامل نمي شوند به عنوان مثال :

  • تغييرات در قيمت ها ـ گردشگري گاهي اوقات مي تواند باعث تورم هزينه اسكان و قيمت هاي خرده فروشي در منطقه گردد . بطور مكرر بر يك پايه فصلي .
  • تغييرات در كميت و كيفيت كالاها و خدمات : گردشگري ممكن است به يك رشته وسيعتر كالاها و سرويسهاي موجود در يك منطقه منجر شود .
  • تغييرات در دارايي و ساير ماليات ها : ماليات ها جهت تأمين هزينه خدمات محلي ممكن است بالاتر يا پايين تر در طي حضور فعاليت گردشگري باشند . دربرخي موارد ، ماليات هايي كه به طور مستقيم يا غير مستقيم از گردشگران جمع آوري مي شود ممكن است ماليات هاي كاهش يافته محلي براي مدارس ، جاده ها و غيره ، به بار آورد . در ساير موارد ، ممكن است بر افراد محلي ماليات سنگينتر بسته شود تا زير ساخت اضافي و هزينه هاي خدمت جبران گردد . اثرات گردشگري درآمد ها و هزينه هاي دولت محلي در يك تحليل اثر ماليكاملتر مورد بحث قرار مي گيرد .
  • ابعاد اقتصادي اثرات اجتماعي ومحيطي همچنين نتايج اقتصادي بيشتر اثرات محيطي و اجتماعي وجوددارند كه معمولاً در يك تحليل اثر اقتصادي مودر بحث قرار نمي گيرند . اين ها مي توانند منفي يا مثبت باشند . بعنوان مثال تراكم ترافيك هزينه هاي رفت و آمد را براي خانواده و مشاغل افزايش خواهد داد . تسهيلات بهبود يافته كه گردشگر ها را جذب مي كند همچنين ممكن است بازنشستگان يا ساير انواع مشاغل را تشويغ كنند كه در منطقه قرار گيرند .

اثرات مستقيم ، غير مستقيم و القايي :

يك تحليل تأثير اقتصادي استاندارد گردش هاي پول را از مبلغ مصرفي گردشگري مطرح مي كند . هم براي مشاغل و هم براي دولت كه پولشان را مصرف مي كنند و سپس براي :

ü     مشاغل ديگر ـ با بكار بردن كالا و خدمات در مشاغل گردشگر

ü     خانواده ها ـ با كسب در آمد بوسيله كار كردن در گردشگرييا همايت از صنايع

ü     دولت ـ از طريق ماليات ها و هزينه هاي در خصوص گردشگران،مشاغل و خانواده ها.

اقتصاد دان منطقه اي ، رسماً اثرات مستقيم غير مستقيم و القايي اقتصادي را تشخيص مي دهد . اثرات القايي و غير مستقيم گاهي جمعاً اثرات ثانويه ناميده مي شوند . تأثير كلي اقتصادي گردشگري مجموع اثرات مستقيم و غير مستقم و القايي در داخل يك منطقه است . هر كدام از اين تأثيرات ممكن است بعنوان محصول نا خالص يا فروش ها ، در آمد ، كار يا ارزش افزوده ، اندازه گيري شوند . به واژه نامه تعاريف اين اطلاعات مراجعه شود .

    اثرات مستقيم ، تغييرات توليد مربوط به اثرات بي واسطه تغييرات در هزينه هاي گردشگري هستند . بعنوان مثال يك افزايش در تعداد گردشگراني كه شب در هتل ها اقامت مي كنند به طور مستقيم فروش هاي افزايش يافته را در بخش هتل به بارخواهد آورد . فروش هاي اضافي هتل ها و تغييرات مربوطه در پرداخت ها هتل براي دست مزد و حقوق ها ، ماليات ها و تداركات و خدمات تأثيرات مستقيم مبلغ مصرفي گردشگر هستند

    اثرات غير مستقيم ، تغييرات توليد هستند كه از گردش هاي متعدد صنعت هتل در ساير صنايع مربوط به گذشته نتيجه مي شوند . ( مانند : صنايعي كه محصولات و خدمات را در هتل بكار مي برند) تغييرات در فروش ها ، مشاغل و در آمد در صنعت كاربرد كتان به عنوان مثال اثرات غير مستقيم تغيرات را در فروش ها ي هتل ارائه مي كند مشاغلي كه محصولات دپو خدمات را در صنعت عرضه كتان بكار مي برند گروه ديگري از تأثير غير مستقيم را نشان مي دهند كه سر انجام هتل ها را با درجات مختلف به ساير بخش هاي اقتصادي در منطقه مربوطه مي كند .

    اثرات القايي ، تغييرات در فعاليت اقتصادي هستند كه از مخارج خانواده از درآمدي كه بطور مستقيم يا غير مستقيم بعنوان نتيجه از مخارج گردشگري بدست مي آيد نتيجه مي شود. برا ي مثال هتل و كارمندان عرضه كتان كه بطور مستقيم يا غير مستقيم بواسطه گردشگري حمايت مي شوند در آمد شان را در منطقه محلي جهت اسكان ، غذا ، حمل و نقل ، و رشته معمولي خانواده و سويس هاي مورد نياز خرج مي كنند . فروش ها ، در آمد و  مشاغلي كه از مخارج خانواده از حقوق ودست مزد اضافي يا در آمد مالك نتيجه مي شود اثرات القايي گردشگري هستند .

بوسيله اثرات غير مستقيم و القايي تغييرات در مبلغ مصرفي گردشگري واقعاً مي تواند بر هر بخشي از اقتصاد به طريقي يا روشي ديگر تأثير بگذارد اهميت تاثيرات ثانويه به تمايل مشاغل و خانواده ها در منطقه به خريداري كالا و خدمات از تأمين كنندگان محلي بستگي دارد اثرات القايي بويژه زماني ذكر مي شود كه يك كار فرماي بزرگ دريك منطقه يك كارخانه تعطيل مي كند نه تنها صنايع پشتيبان (اثرات غير مستقيم ) زيان مي كنند بلكه كل اقتصاد بواسطه كاهش در درآمد خانواده در داخل منطقه ضرر مي كنند تعطيلي فروشگاه هاي خره فروش و كسري هاي پول از منطقه هنگامي كه مصرف كنندگان به بيرون از منطقه جهت كالا ها و خدمات بيشتر عزيمت كنند افزايش مي يابند . تأثيرات مشابه در جهت عكس مشاهده مي شود هنگامي كه يك افزايش عمده در مشاغل و درآمد خانواده وجود دارد .

    تقاضاي نهايي اصطلاحي است كه توسط اقتصاددانان براي فروش به مصرف كنندگان نهايي كالا و خدمات استفاده مي شود . تقريباً در تمام موارد مصرف كنندگان نهايي كالا و خدمات گردشگري خانواده ها هستند . مخارج دولت نيز بعنوان تقاضاي نهايي درنظر گرفته مي شود روش هاي متشابه براي تخمين اثرات مخارج بازديد كننده مي تواند جهت برآورد اثرات اقتصادي مخارج دولت بكار مي رود بعنوان مثال جهت اداره و حفظ يك پارك يا مركز بازديد كننده .


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد